Hva innebærer Fusjon, Fisjon og Oppkjøp ?



     

         Fusjon, fisjon og oppkjøp er vesentlige begreper innenfor selskapsstruktur, og transaksjoner som påvirker økonomisk rapportering og regnskapsføring.


 Fusjon:
En fusjon er en prosess der to eller flere uavhengige selskaper slår seg sammen for å danne ett enkelt selskap. Målet med en fusjon er å dra nytte av synergier og skape en sterkere enhet som kan oppnå bedre økonomiske resultater i fellesskap.


Fusjoner kan skje av ulike grunner, for eksempel å utvide markedsandeler, diversifisere produktlinjer, redusere kostnader eller oppnå strategiske fordeler.

Regnskapsmessig sett har fusjoner flere aspekter som må håndteres:

  • for det første må selskapene vurdere og verdsette sine respektive eiendeler og gjeld før fusjonen gjennomføres. Dette innebærer revaluering av eiendeler, for eksempel bygninger, inventar, immaterielle eiendeler og varemerker, for å sikre at de verdsettes riktig i tråd med markedsverdien på fusjonstidspunktet. Gjelden og forpliktelsene til selskapene må også tas i betraktning for å sikre en nøyaktig vurdering av den samlede økonomiske situasjonen
  • i tillegg må det tas stilling til utstedelse av aksjer og/eller kontanter til aksjonærene i det opprinnelige selskapet som blir fusjonert. Forholdet mellom aksjer og kontanter bestemmes vanligvis basert på den relative verdien av selskapene som fusjonerer. Dermed får aksjonærene i det fusjonerte selskapet en eierandel som tilsvarer verdien av deres opprinnelige investeringer.


Fisjon:
En fisjon er en prosess der et selskap deles inn i to eller flere separate enheter. Formålet med en fisjon kan være å skape uavhen-gige selskaper med forskjellige fokusområder, forbedre drift-seffektiviteten eller møte spesifikke regulatoriske krav.

Det er vanligvis to hovedtyper av fisjoner: horisontal fisjon og vertikal fisjon:

  • Horisontal fisjon: når et selskap deler seg opp i separate enhe-ter med ulike forretningsaktiviteter. For eksempel, kan et selskap involvert i både produksjon og detaljhandel dele seg inn i to separate enheter, der den ene fokuserer på produk-sjon og den andre på detaljhandel. I en horisontal fisjon blir eiendeler og gjeld fordelt mellom de nye enhetene i henhold til en fastsatt fordelingsplan. Denne fordelingen kan være basert på markedsverdi, bokført verdi eller en annen relevant metode;
  • Vertikal fisjon: når en bedrift deles opp i separate enheter som hver er ansvarlig for ulike ledd i skjeden. For eksempel, kan et selskap i oljeindustrien som er involvert i både leting og produksjon, utføre en vertikal fisjon for å skille disse aktivite-tene. I en vertikal fisjon blir eiendeler, gjeld og ansatte allo-keret mellom de nye enhetene basert på deres relative bidrag til den samlede verdien av selskapet.


Regnskapsmessig sett, innebærer en fisjon allokering av eiendeler, gjeld og eventuell goodwill til de nye enhetene. Dette gjøres ved å vurdere eiendelene og gjelden til det opprinnelige selskapet og fordele dem på en rettferdig og hensiktsmessig måte basert på de individuelle enhetenes behov og verdier. I tillegg, må immaterielle eiendeler, som varemerker eller patenter, evalueres og fordeles mellom enhetene basert på deres verdi og bruk.


Oppkjøp:
Et oppkjøp skjer når ett selskap kjøper en betydelig andel av en annen virksomhet for å få kontroll over den. Oppkjøp kan presenteres som vennlige eller fiendtlige, avhengig av graden av samarbeid eller uenighet mellom partene involvert i transaksjonen.


Formålet med et oppkjøp kan være å få tilgang til nye markeder, utvide produktsortimentet, styrke konkurranseevnen, eller oppnå andre strategiske fordeler.


Regnskapsmessig blir oppkjøpet gjenspeilet i selskapets regnskaper og påvirker den økonomiske situasjonen og resultatene. Når et selskap kjøper en annen, må det føres oppkjøpet i regnskapet sitt, ved å vurdere og bokføre eiendeler, gjeld og eventuell Goodwill.

Hvordan kan en revisor bidra ?



     

         Når det gjennomføres transaksjoner som fusjoner, fisjoner og oppkjøp, spiller revisoreren en viktig rolle i å sørge at regnskaps-messige aspekter håndteres korrekt og på en pålitelig måte.

Her er revisors rolle i slike transaksjoner:


 Due diligence
Revisorer spiller en sentral rolle i å gjennomføre en grundig due diligence prosess. Dette innebærer å undersøke og evaluere finansi-ell informasjon, regnskaper, kontroller og andre relevante faktorer knyttet til selskapene som er involvert i transaksjonen. Formålet med dette er å verifisere nøyaktigheten og påliteligheten til finansiell informasjon og identifisere eventuelle risikoer, forplik-telser eller potensielle uoverensstemmelser som kan påvirke den økonomiske situasjonen i det fusjonerte, fisjonerte eller oppkjøpte selskapet.


Verdivurdering

En revisor kan også bli engasjert for å gjennomføre en uavhengig verdivurdering av de involverte selskapene. Dette inne-bærer evaluering av eiendeler, gjeld, immaterielle eiendeler, goodwill og andre relevante faktorer. Formålet er å fastslå den rettferdige verdien av selskapene og vurdere omkjøpsprisen i henhold til denne verdien. En objektiv verdivurdering fra revisoren gir interessentene en pålitelig beregning som kan danne grunnlag for forhandlinger og beslutninger.


Regnskapsmessige vurderinger:
Revisorer gir veiledning og rådgivning om de regnskapsmessige behandlingene og rapporteringskravene som gjelder for fusjoner, fisjoner og oppkjøp. De vil hjelpe selskapene med å forstå og implementere regnskapsprinsippene og standardene som er relevante for å sikre nødvendig transparens og etterlevelse av lover og forskrifter. Dette kan omfatte vurdering av metoder for eiendelsverdsettelse, klassifisering av gjeld, behandling av goodwill, immaterielle eiendeler og andre slike regnskapsfaglige spørsmål.


Revisjon og bekreftelse:
Revisorer er også ansvarlige for å gjennomføre en revisjon av selskapenes regnskaper i forbindelse med fusjoner, fisjoner og oppkjøp. Dette innebærer en grundig analyse av finansiell informasjon, bokførte verdier, kontroller og annen relevant dokumentasjon for å verifisere at regnskapene gir et rettferdig bilde av den økonomiske situasjonen. Revisoren vil også bekrefte at finansiell informasjon presentert for interessenter, som eksterne investorer eller offentlige tilsynsorganer, er pålitelig og i samsvar med gjeldende regler og forskrifter.


Rapportering og kommunikasjon:
Revisorer spiller en viktig rolle i å forberede rapporter og tilbakemeldinger til ledelsen, styret og andre interessenter knyttet til transaksjonen. Dette kan omfatte revisjonsberetninger, rapportering av revisjonens resultater, vurderinger av regnskapsmessige implikasjoner, og gi råd om bekreftet informasjon som kreves for å sikre transparens og nøyaktig rapportering.



Det er viktig å merke seg at revisorer skal være nøytrale og uavhengige i sin rolle.

Deres oppgave er å gi objektive vurderinger og forsikre om at regnskaper og finansiell informasjon er pålitelig og gjenspeiler den reelle situasjonen. Gjennom sin deltakelse bidrar revisorne til å sikre at de regnskapsmessige aspekter i fusjoner, fisjoner og oppkjøp håndteres i henhold til beste praksis og regulerende krav.